Pengikut

Sabtu, 28 April 2012

darah muda

malam tadi bersms dengan salah sorang adik umi. mula2 elok la dia kata ma ada buat surprise untuk umi hehehe apa aje lah ma tu kan. tapi dia tak bagi clue, katanya kalau nak tau kena balik. umi ni nak sangat balik menjenguk ma tapi the prob is encik hubby tu keje je abih cam no.

then masuk part yang dia mengadu kata dia ada mintak permission dengan ma nak pergi somewhere dengan kawan2 dia. katanya memang payahlah nak dapat kebenaran tu walaupun dah merajuk bagai. ok mula2 umi tenangkan dia dan sorry sebab kali ni umi tak boleh nak sebelahkan dia dan perlu terangkan kenapa ma tak boleh bagi kebenaran.

adik ku,
kakak mu ini pernah jugak muda dulu, dengan panas barannya lagi. memang banyak yang contra dengan ma yang mempunyai naluri seorang ibu. umi tau memang adik umi tu tak boleh terima pandangan umi malam tadi tapi itu semua untuk kebaikan dia. dulu pun umi memang menentang sehabisnya pandangan, pujukan seorang ibu kononnya untuk memuaskan hati muda ku.

adik ku,
bila umi dah jadi seorang ibu sekarang barulah umi tau relevant apa yang tidak boleh dulu tu. dari pandangan ibu2 dia memandang anak2 masih lagi kecil walaupun anak2 itu boleh dikira remaja sebagaimana dia telah menjaga mengasuh anak2 sejak dari dalam kandungannya lagi. dengan situasi dunia yang penuh pancaroba sekarang lagilah banyak hal yang membuatkan dia takut andai sesuatu terjadi kepada anak2nya. kawan makan kawan, kawan melacurkan kawan, kawan bersekongkol dengan niat tak baik, kawan melarikan kawan, kawan letak ubat dalam minuman etcetcetc ya allah takutnya dunia sekarang....nauzubillah.

jadi dengan naluri seorang ibu yang tidak mahu sesuatu yang buruk terjadi, biarlah dia bertegas sekarang, biarlah anak2nya marah dan merajuk dengannya asalkan tidak terjadi sesuatu yang buruk dikemudian hari yang memungkinkan dia menyesal untuk seumur hidupnya.

memang menjadi remaja hati tengah muda bergelora, semua benda nak cuba, nak lalui. sikit aje yang melaluinya tanpa menempuh rintangan tapi yang lain pasti akan tergelincir kalau tidak diri sendiri tapi orang lain yang akan menjadi penyebab.

untuk seorang adik...renung2kan


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails