Pengikut

Khamis, 31 Disember 2009

slh sape ni....

kali ni aku nak wat n3 tanpa gambar lak....coz nak menzahirkan sikit rasa ketidakpuasan hati aku terhadap didikan mak ayah pd anak2 zaman skrg....

aku x nak sentuh isu lain.....1 je tentang adab kat meja mkn. jujurnya aku x prnh mbenci kanak2 coz 1 masa dulu aku pun prnh jd kanak2... aku juga ada adik yg bongsu baru nak masuk 15 thn yg masih berperangai keanak2kan (bongsu lah katakan) dan aku gak ada anak2 sedara yg masih kecil yg masih perlukan bimbingan drpd mak ayah dorg.

citernya cam ni... aku ni dijemput utk g dinner oleh si polan dgn family si polan lg 1 yg bwk sekali anak2 n wifenya. memula ok lah btegur sapa beramas mesra tp bila bab makanan di hantar ke meja ni lah yg aku hangin sket. biasalah kalau mkn kat luar makanan di hantar course by course kan. jd bila smp 1st makanan.... ya allah cam nak tersembul bijik mata aku dibuatnya. u know what...si anak lelaki tu amik sepinggan hidangan tu mkn utk dorg sorg n dgn tangannye sendiri. mak ayah lak blh wat sambil lewa je.... pretended nothing happened. tp mujur lah ada si kakak ni yg tegur adiknya jgn mkn dulu, tgu pinggan smp bla bla bla.... pas tu si adiknya letak le balik pinggan makanan tu.

pas tu bila semua makanan dah smp so jgn hrp le aku nak mkn apa yg dah disentuh oleh budak td. aku pelik kan. kalau zaman aku dulu2 mst aku kena cubit or mak aku akan jengilkan bijik mata kalau aku behave like that. but it seems like parents nowadays emmm cam tu ke didik anak ye....x fhm lah. aku x kata aku dididik smprna tp gitulah mak aku dulu. rasanya betullah didikan bermula dr rmh kan.

mgkn 1 day aku juga akan jd ibu (bila la tu ye hehehe) n aku hrp dpt menerapkan unsur2 keadaban pd waris aku nnt.....jgn bg org meluat kan. yg baik jdkan teladan, yg buruk jdkan sempadan. tp berbalik pd fitrah... x semua manusia smprna n kita mmg tanpa sedar bnyk wat kesilapan.

so...renung2kan dan slmt beramal...

8 ulasan:

Sabiah berkata...

Ya, sy setuju.Kadang2 geram jgk tgk budak2 yg perangai mcm tu.tapi apakan daya, anak org lain..mak bapak dia pun xtegur,xkan kita pulak yg lebih2.

Selamat Tahun Baru, Kak Illa.

illaieylla berkata...

kannnnnnnn sabiah hehehe
kalau anak sendiri dah lama kena cubit tu

hepi new year utk sabiah gak

sue onn berkata...

hahaha...lain kali ada anak pesan dulu yer..nanti auntie Illa marah...ahaks..sebelum kuar kete kata behave yourself..

lumrahnya org akan persalahkan ibu bapa..tapi jgn lupa ada juga ibu bapa yang telah beri didikan secukupnya..cuma mmg kanak2 sekarang cukup hyper.. so apa yg boleh kita buat..bersabar sajalah...

Kalau anak sendiri akak nak bwk rotan time makan pun boleh kak..silakan...

illaieylla berkata...

kahkahkah
ye lah nnt akak standby rotan adoi la garang ye

tul gak apa sue ckp tu. mak ayah dah bg didikan smprna tp anak yg x reti kan. tp ada certain place somewhere yg mmg akak experience sndri mmg mak ayah lantak je anak2nye wat pe even kat rmh org sekalipun

so bila kita ada anak nnt try lah ajar elok2 supaya benda ni x berulang lg kelak kan

Love, Suhaiza Abidin berkata...

kak illa..

sab juga ada experience dgn hal mcm ni.. tapi bukan setakat budak kecil, orang dewasa pun ada yg tak tau nak behave.

depan mata sab.. seorang lelaki yg dijemput hadir makan bersama masa informal dinner.. wpun informal.. tapi kena laa jaga jugak.. nampak sgt pelahapnya.

1. makanan sampai je terus sinsing lengan (makan guna tgn)

2. lauk yg baru sampai diambil dengan mgunakan tgn.. sedangkan org lain x ambik pun lagi.

3. habiskan semua lauk yg ada atas meja.. (itu pun selepas kami merasa seorang sedikit)

tak respect org langsung. sgt memalukan!

** harap anak sendiri akan behave mgikut keadaan dan situasi semasa **

illaieylla berkata...

lah ye ke smp gitu sekali sab. adoi la pening kan. mmg le sunat mkn dgn tangan tp agak2 le coz tu mkn ramai2 kan. apa le nak jd kan.

so kita dah experience semua tu... yg x elok tu kita x yah le ikut kan

GC berkata...

Salam Illa,

yup 100% agreed with you.
GC pun kadang2 tu x faham kenapa ada parents yang boleh dok syok melantak, tp biarkan anak2 diorang berlari-lari dlm restaurant...
buat bising pulak tuh...sampai telanggar kerusi meja orang lain..sungguh x faham...
mmg betul tu, mak kita dulu dah sure kena cubit peha..lepas tu sure x dapat ikut g makan kat luar lagi....
mmg cara didikan parents dulu dan sekarang dah byk beza.

Salam ;)
GC

illaieylla berkata...

wsalam gc,

tq sudi singgah. mmg btl la kan. kalau nak bg anak2 independent pun tgk le tmpt cam ner kan.....tegur le kalau tgk benda x elok.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails