Pengikut

Isnin, 14 Mei 2012

kisah kawin lambat

semalam umi terbaca kat mingguan msia kat kolum feveret dari dulu kala iaitu dicelah2 kehidupan. kisahnya mengenai ulasan entah dari minggu bila mengenai tajuk ardartu selesa hidup bujang gitulah.

kalau tengok di satu pihak memang betul kita selesa dengan title tu. tiada tanggungjawab yang berat untuk membesarkan keluarga, patuh dan terikat dengan ikatan perkahwinan.

tapi di pihak satu lagi ialah bisakah kita menolak jodoh yang ada di depan mata. kahwinlah andai sudah sampai seru. tapi jangan seru dah sampai ada pulak halangan macam2 yer..... terpaksa melepaskan jodoh tu pulak. macam umi sendiri yang pernah ditanya ada rupa segala tapi kenapa masih sendiri, memilih kut blablabla (hahaha sempat lagi orang memuji tu)

emmm takut dengan tanggungjawab dan amanah sebagai isteri? tu pengecut namanya. bila hidup bujang sendiri pun memang kita ada tanggungjawab segala bagai kan. jangan sampai ada yang kata akan menjaga kita  hingga akhir hayat...bahaya tu. a good companion...yes perlu tapi perlu diingat kat mana tempatnya, ada limit segala. bila dipandang serong sebab tak kawin ha mula tension kannnnnnnn.

setiap perkahwinan tu pasti ada pasang surutnya. kita pandang dari sudut positif je. jangan bila kat sekeliling kita yang sekali sekala kita tengok berantakan je mulalah kita takut nak menempuh alam rumahtangga. atau kita je tak nampak saat bahagia dan rukunnya sesebuah rumah tangga tu. ye lah kan sebab masa bahagia orang tak cerita tapi bila berantakan sikit kecoh sedunia yang membuatkan sesetengah anak2 dara takut nak memegang title isteri.

well...lain orang lain limpahan rezeki yang allah bagi. hidup berumahtangga pun macam tu gak yang ada pasang surut naiknya. itu semua nak menguji keimanan kita, menguji kedalaman kasih sayang suami isteri itu sendiri. tak takut ke bila tua nanti hidup sendiri. sakit sendiri. harta benda nak diwasiat kat siapa etc etc etc.

pesan umi....kahwinlah andai sudah sampai jodohnya. jangan membiarkan hidup menyaring kesepian. keluarlah dari lingkungan masalah dengan bersolat, membaca yasin dan segala bagai. paling penting ialah doa dari seorang ibu. tapi andai sudah tertulis di loh mahfuz memang kita hidup sendiri sehingga ke akhir hayat ha yang tu lain cerita. berusaha yer. lakukan penghijrahan andai tiada yang ditemui di tempat lama.

***pernah menjadi remaja riang ria tapi hati di dalam menangis tak siapa yang tahu....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails